CNS PHOTO/ TONY GENTILE, REUTERS

m Pope Benedict

by Edward N. Peters

hen the British Broadcasting
WCorporation aired its Septem-

ber 30th attack on Pope
Benedict XVI, it exploited for maxi-
mum effect two crippling aspects of the
clergy sexual misconduct crisis.

First, descriptions of clergy sexual
offenses are guaranteed to seize the
public’s attention every time they are
broadcast or, as the case may be,
rebroadcast. The seething indignation
that many feel toward “the Church”
over individual clergy misconduct is
easily reignited every time the secular

media chooses to air such episodes, no
matter how many times it is essentially
reporting the same story. Against this
backdrop, the BBC’s “investigative
journalism” program Panorama tried
for nearly 40 minutes to implicate Pope
Benedict XVI in clergy sexual miscon-
duct mostly by narrating some egre-
gious pedophile cases from Ireland, the
United States, and Brazil. The logic
seemed to be that if sexual misconduct
cases are so flagrant as to feature
priests committing suicide on the eve
of their criminal trials or fleeing inter-
national arrest warrants, the pope must
somehow have been involved.

Second, if Church officials see the

40 THE CATHOLIC WORLD REPORT, December 2006

|
0
|

The BBC’s clumsy
attempt to connect
Benedict XVI with the
cover-up of child abuse
has backfired.

rule of law disregarded or ecclesiastical
resources plundered (both of which
have followed in the wake, and even in
the name, of the scandal) and attempt
to voice objections, their statements can
be caricatured as thinly-veiled defenses
of the clerical crimes themselves, or at
least as evidence of ecclesiastical reluc-
tance to accept due responsibility and
make proper amends. Because most
Church statements in this area are dis-
missed even before they are uttered,
many ecclesiastical officials seem to
have given up offering them.

In brief, stories of clergy sex abuse
have been good for media audience
share while leaving their purveyors
basically immune from embarrassing
contradiction.

BACKLASH IN BRITAIN

But this time, there are signs that the
BBC might have overestimated the
secular media’s ability to malign with
impunity the Church in general and
Pope Benedict XVI in particular. The
normally staid British hierarchy, for
example, immediately repudiated
Panorama’s spin on clergy sexual
abuse in unusually strong terms.
Cormac Cardinal Murphy-O’Connor,
Archbishop of Westminster, told the
BBC: “It is quite clear to me that the
main focus of the programme is to seek



to connect Pope Benedict with cover-
up of child abuse in the Catholic
Church. This is malicious and untrue
and based on a false presentation of
church documents.” Birmingham
Archbishop Vincent Nichols said the
BBC “should be ashamed of the stan-
dard of the journalism used to create
this unwarranted attack on Pope
Benedict XVIL.”

To appreciate how deep is the offense
taken by many Catholics at the BBC
report, one must understand how
truly inept and even reckless was
Panorama’s portrayal of Pope Benedict
XVI in relation to the clergy sex abuse
scandal.

Pruriently titling its program “Sex
Crimes and the Vatican,” many of the
victims that Panorama portrayed were
young children at the time of their
molestation. That is, they were victims
of pedophilia. This allowed the politi-
cally sensitive BBC to avoid using the
word “homosexual” in connection to
clergy sex abuse, even though the
majority of clerical misconduct cases
seem more accurately described as
homosexual, not pedophilic, in nature.
Beyond this initial slant, the BBC’s pri-
mary accusation against Pope Benedict
XVI was that, during his tenure as head
of the Congregation for the Doctrine of
the Faith, he directed a Vatican-con-
trolled cover-up of the clergy sex scan-
dal. This incredible claim was woven
into each Panorama segment, alleged
in nearly every interview, and repeat-
edly hammered home by reporter Paul
Kenyon's voice-over. Several gimmicks
of entertainment news were employed
by the BBC to bolster its case.

For example, lest viewers hesitate to
hold Pope Benedict personally respon-
sible for the sexual abuse of minors
committed by parish priests every-
where in the world over the last 45
years, the BBC regularly supplied omi-
nous mood music to signal Vatican
complicity. In referencing Crimen sollic-
itationis, the 1962 Roman instruction for
investigating accusations of solicitation
in confession that Panorama parlayed
into a blue-print for a Vatican cover-up,
the BBC overlaid a disembodied voice
darkly intoning Latin phrases from the
script, without explaining that most
ecclesiastical documents issued in
those years were in Latin simply to
make them understandable around the
pluri-lingual Catholic world.

JOURNALISTIC MALPRACTICE

But the BBC’s prejudicial use of sight
and sound were minor irritants com-
pared to its incompetent reporting.

Panorama allowed to stand unchal-
lenged, for example, a statement by a
victim of clergy abuse that he had been
silenced by “the seal of confession.”
But a quick check of the easily-avail-
able Code of Canon Law (cc. 983, 1388)
would have made it obvious that only a
priest, not a penitent, can be bound by
the seal. It needs no interview with
Roman authorities to know such a sim-
ple point of Church practice, and the
BBC’s claim that it repeatedly but
unsuccessfully sought interviews with
the Vatican is disingenuous; Panorama
made frequent, on-camera use of its
own experts. Rather than offering cor-
rectives for such elementary misstate-
ments, the BBC allowed evidence that a
priest had betrayed the sacramental
norms he should have honored to be
blamed, incredibly, on the Church her-
self.

8]
m
T
[$]
w
=
s
[$]
P4
<
z
o
e
o
I
x
%)
P4
o

m Cormac Cardinal Murphy
O'Connor

But worse than Panorama’s journal-
istic sloppiness was its crossing the line
into falsehood. Two examples must
suffice.

The BBC’s case that then-Cardinal.
Ratzinger oversaw a Vatican cover-up
of clergy sexual abuse cases rests on
repeated assertions that, under Crimen,
all clergy sexual misconduct cases were
to be managed by the cardinal’s
Congregation for the Doctrine of the
Faith in Rome. It is hard to believe,
however, that the BBC could have actu-
ally read Crimen (a rough English trans-
lation was posted on the BBC website)
and still concluded that the Vatican was
running anything.

Paragraph 2 of Crimen states “the

right or duty of addressing this
unspeakable crime in the first instance
pertains to the Ordinaries of the place
in whose territory the accused has resi-
dence. ... It is enjoined upon these
aforementioned persons to the fullest
extent possible, (in addition to their
being) gravely encumbered by their
own consciences, that, after the occur-

At least the BBC got the
pope’s name right; the
Evening Standard referred

to His Holiness as
“Thomas Ratzinger.’

rence of cases of this type, they as soon
as possible take care to introduce, dis-
cuss, and terminate these cases with
their [own] tribunal.”

Crimen goes on to state, moreover,
that even if the accused has recourse to
Rome (which is allowed under canon
law), such recourse does not suspend
“the exercise of the jurisdiction of the
judge who has already begun to accept
the case, and he can therefore . . . pur-
sue the judgment up to the definitive
decision.” Only if the Holy See express-
ly calls a case to itself (as might happen
if, say, credible evidence of local tri-
bunal bias had been offered or if local
resources were unable to sustain the
burdens of a case), would the Holy See
become involved in a trial. Plainly,
Crimen ordered local Church officials to
take prompt action against offenders,
and assisted them in doing that; it did
not command secret Vatican processing
of clergy sexual abuse cases.

But Panorama’s ability to interpret
Church documents unfettered by their
texts was not limited to outdated mate-
rials from the early 1960s.

The BBC also claimed that in 2001,
Pope Benedict XVI, still head of the
CDF, issued “the successor to the [1962]
decree. In spirit it was the same, over-
arching secrecy with the threat of
excommunication.” Though widely
published, this 2001 document was
never named nor quoted by Panorama;
but once again, it is difficult to imagine
that the BBC even read it, let alone
understood it. In any case, Panorama’s
claim about its contents is false.

PUMPING UP A NON-STORY

In May 2001, Cardinal Ratzinger sent
the letter Ad exsequendam to the world’s
bishops and ordered its publication in
the Holy See’s official journal, the Acta

THE CATHOLIC WORLD REPORT, December 2006 41



Apostolicae Sedis. The AAS fasicle con-
taining the letter (vol. 93, pp. 785-788)
was distributed world-wide in January
2002. Ad exsequendam was immediately
discussed in the Catholic press, for
example, by the Catholic News Service
in December 2001 and by Catholic World
Report in January 2002. Eventually,
even British print media noticed
Cardinal Ratzinger’s letter. In April of
2005, for example, the London-based
Observer bravely portrayed itself as
having “obtained” the cardinal’s “con-
fidential” letter (without mentioning
that it had been published for four
years by that point) and proceeded to

Far from being, as
Panorama portrayed it,
“a missed opportunity to
modernize the Church’s

approach;’ the cardinal’s
letter was an augmentation
of the Church’s ability to
respond to clergy sexual
misconduct.

misconstrue it. In any case, Cardinal
Ratzinger’s letter of 2001 would surely
not meet the definition of “news” in
2006.

More to the point, though, and
contrary to the BBC’s claim, nowhere in
Ad exsequendam is excommunication
threatened; indeed, it is not even men-
tioned. Nor is excommunication threat-
ened by Pope John Paul II in his prior
enabling legislation, the apostolic letter
Sacramentorum sanctitatis tutela, pub-
lished just a few weeks before Cardinal
Ratzinger’s follow-up document, but
never mentioned by the BBC. One must
plumb the footnotes of Pope John
Paul’s Sacramentorum even to find the
word “excommunication”; and then it
appears only in conjunction with
offenses (such as desecration of the
Eucharist in violation of Canon 1367)
that are punishable by that censure.
The BBC’s assertion that Cardinal
Ratzinger’s 2001 letter threatened
excommunication against anyone who
disclosed clergy sexual abuse is false.
Little wonder if trust levels among the
British hierarchy are low in regard to
treatment they can expect from the sec-
ular media.

Obviously neither the pope’s nor the
cardinal’s letters of 2001 were them-

selves secret, but so-called “papal
secrecy” is mentioned briefly in them,
without elaboration. The normal inter-
pretation of “papal secrecy” would
thus apply. These norms are widely
available (see, e.g., AAS vol. 66, pp. 89-
92). Dating to 1974, in substance they
more or less parallel the confidentiality
expectations one observes in govern-
ment offices or attorney-client situa-
tions. They place no obligations of
“secrecy” on victims of crimes and do
not mandate excommunication for vio-
lating papal secrecy. Instead, as is obvi-
ous upon reading the norms, those
who handle, among other things,
canonical misconduct allegations as
part of their official capacities are
bound by ecclesiastical confidentiality.
Disregarding reasonable standards of
accuracy, the BBC, which had earlier
neglected to mention that Crimen ( 13)
generally granted victims of clergy
misconduct an exemption from cen-
sures for “violating” secrecy, positively
claimed that Cardinal Ratzinger’s 2001
letter required abuse victims to be
silent under pain of excommunication.
In fact, Cardinal Raztinger’s letter said
no such thing.

Of course, the whole point of Ad exse-
quendam was lost on the BBC. Far from
being, as Panorama portrayed it, “a
missed opportunity to modernize the
Church’s approach,” the cardinal’s let-
ter was an augmentation of the
Church’s ability to respond to clergy
sexual misconduct.

By declaring, with the approval of
Pope John Paul II, the “exclusive com-
petence” of his dicastery over such
cases, Cardinal Ratzinger cut a proce-
dural Gordian knot caused by unclear
interpretations of the statute of limita-
tions in sexual misconduct cases under
Canon 1362. In effect, the cardinal
resolved for canon law the same prob-
lem that earlier had stalled civil law
proceedings against alleged sexual
abusers of minors, namely, how to toll
the statute of limitations until child vic-
tims could come forward as adults.

AFTER PUZZLING CLAIMS,
BRITISH PRELATES RESPOND
At the same time, Cardinal
Ratzinger’s 2001 letter reiterated that
notice of local canonical accusations
and investigations should be promptly
communicated to Rome, a directive
that would improve Vatican informa-

42 THE CATHOLIC WORLD REPORT, December 2006

tion on the crisis. Despite program host
Colm O’Gorman’s puzzling claim,
made while squatting on a dusty path
outside an impoverished rural
Brazilian parish, that “this place is
directly linked to the Vatican,” the fact
remains that the Vatican’s knowledge
of happenings in thousands of local

Lest viewers hesitate to hold
Pope Benedict personally
responsible for the sexual
abuse of minors committed
by parish priests everywhere

in the world over the last 45
years, the BBC regularly sup-
plied ominous mood music

to signal Vatican complicity.

archdioceses, let alone in hundreds of
thousands of individual parishes and
pastoral programs, is routinely exag-
gerated. Cardinal Ratzinger’s letter
addresses that problem as far as he
could.

Finally, in yet another failing in accu-
racy, the BBC did not report that
Cardinal Ratzinger’s 2001 letter
expressly alerted local bishops that,
after notifying Rome of plausible mis-
conduct accusations in their particular
churches, in general they, not Rome,
were going to be responsible for pro-
ceeding against alleged clergy offend-
ers in their own dioceses. This indica-
tion of local responsibility in matters of
clergy misconduct is, of course, diffi-
cult to reconcile with Panorama’s con-
tention that Cardinal Ratzinger was
trying to hide misconduct cases in
Rome, but reportorial inconvenience
does not justify withholding important
information from the public.

The BBC’s attack on the pope pro-
vided cover for other British media
outlets to jump on the blame-Benedict
bandwagon. Ironically, some of their
reporting on the Panorama program
was worse than the program itself. For
example, the September 30th on-line
edition of the London-based Evening
Standard  claimed that Cardinal
Ratzinger’s 2001 “secret edict” (so
secret that it was published five years
earlier in an official journal distributed
around the world) had ordered that
“rather than reporting sexual abuse to
the relevant legal authorities, bishops



should encourage the victim, witnesses
and perpetrator not to talk about it.
And, to keep victims quiet, it threatened
that if they repeat the allegations they
would be excommunicated.”

Not even the BBC went quite that far
in distorting Cardinal Ratzinger’s letter,
despite its false claim that he threatened
excommunications. Still, at least the
BBC got the pope’s name right; the
Evening Standard referred to His
Holiness as “Thomas Ratzinger.”

Notwithstanding the intimidation fac-
tors outlined above, some British
prelates have spoken out strongly
against the Panorama broadcast.
Archbishop Nichols of Birmingham,
who also serves as Chairman of the
Catholic Office for the Protection of
Children and Vulnerable Adults, con-
demned the BBC’s use of “sensational
tactics and misleading editing.” The
archbishop stated bluntly that part of
the Panorama program constituted “an
attack on the Vatican and specifically on
Pope Benedict XVI. This ... is false and
entirely misleading. It is false because it
misrepresents two Vatican documents
and uses them quite misleadingly in
order to connect the horrors of child
abuse to the person of the Pope.”

Perhaps the days wherein the secular
media can malign the Church without
fear of ecclesiastical rebuttal are finally
drawing to a close.

The repercussions of the clergy sexu-
al abuse scandal will be with us for
decades; it would be naive to think that
all ecclesiastical responses to legitimate
questions from the press are yet what
they should be. Moreover, it must not
be forgotten that pressure from the sec-
ular media (and the plaintiffs’ bar)
played a large role in finally bringing
bishops to face the crisis.

But Christians should not assume
that the secular media will report the
dramatic improvements made by the
Church in clergy discipline and child
protection with the same vigor that they
reported terrible failings in the Church.
To the contrary, the repeated criticisms
of Pope Benedict XVI by the BBC are
evidence that major forces in the secular
media are willing to try to make some
great Christians appear guilty, regard-
less of the facts. m

EDWARD N. PETERS, a canon lawyer, holds
the Edmund Cardinal Szoka Chair at Sacred
Heart Major Seminary in Detroit, Michigan.

The First Major Drama on His Life!

NTHONY

THE MIRACLE
WORKER
OF PADUA

T his feature ]Ength dramatic film
about 5t. Anthony of Padua is
the first major movie ever made
about his adventurous and amazing
life. Shot on location in Italy with
top-notch acting and glorious cinema-
tography, this is an outstanding film
about one of the most popular saints
in the Christian history.

Born into a Portugese noble family,
Anthony defied his father's wishes
by refusing to become a knight and
instead choosing to follow the call of
God to become a humble monk. He f_-'x-'entuall:.f
joined the Franciscans and became a follower
of 5t. Francis of Assisi. He became renowned
for his preaching and his miracles that won
countless souls for Christ.

The film, Saint Anthony, tells of his mission
to Morocco, his travels thru [taly and his
encounter with St. Francis. It beautifully por-
trays the
power of
his preaching, the holiness of his
life, his love for the poor and the
wonders of his miracles. Worn
out from his work and his mis-
sionary zeal, he died at the age
of thirty-six near the city of
Padua shortly after working his
last great miracle. Very soon
after, he was canonized a saint
by Pope Gregory IX.

G5 Minutes, Color,

Italian with English subtitles
VHS ...5TA-V §19.95
DVD...5TA-M 524.95

Sure to be a very
popular film!

NEW Fle?

@ ignAtius press

1(800) 651-1531 - WWW.IGNATIUS.COM

THE CATHOLIC WORLD REPORT, December 2006




